Tuesday, November 2, 2010

Aku akan cerita lagi cerita ini 10, 15 tahun lagi.............

Assalamualaikum…. Jumpe lagi ye kita…… Aku arap korang sume sihat memanjang dan dilimpahkan rahmat-Nya……. Kali ni, aku nak cerita apa yang mungkin aku nak cerita 10, 15 tahun lagi…….. Uiitt, ape tu?? Yup, cerita ni, skrip ni, situasi ni mungkin akan berlaku lagi waktu itu…. Cerita yang aku akan cerita kat anak – anak aku…. Hehehe, cerita ape tu??? Cam menarik je bunyi……

Suatu hari, hari Sabtu 10,15 tahun dari sekarang….. Dalam pukul 9.00 malam…. Aku baru pulang dari Dewan Bedah Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu……. Baru lepas performed knee arthroplasty kat sorang mat rempit… Wheelie la lagi… Tayar elok ade dua, korang jadikan satu… Nasib baik bapak ko tu Datuk…. Kalau tak, tempang la ko sampai tua….. Dan nasib baik aku je Trauma Orthopedist yang  available… Kalau sume tak de, 4,5 ari la ko tersadai kat emergency ward tu….Perghh, penatnyer…..

Sampai rumah, aku mandi, sembahyang Isya’……Turun ke living room… Nak layan TV jap, ade match bola yang menarik ari ni….. Bini aku kat dapur menyahut, “Bang, u dah makan ke??”.. Aku pun jawab “ Yang, abang dah dinner tadi nga Mat Red lepas kuar OT tadi… Ayang buat carrot juice kat abang je la”… “Ooo..ok2..” jawab Dr. Pink… Hehehe.. Tu la bini aku…. ;p

Kat living room, ade anak - anak aku…  Dua orang Dr. Green Jrs., sorang Dr. Pink Jr…. “Guys, how’s your homeworks?? Have  you done ‘em all?? Lepak je ni….” tanya aku kat depa… Depa jawab, “ Yes bah.. We had done them all”…. “Bagus2…” “Long, ang tengok pe tu?? Ape yang lawan tu??... Kelate ek??” aku tanya anak sulung aku… Along jawab, “Aah bah, Kelate lawan Selangor ni kat Shah Alam… Ramai betul penyokong Kelate…. Away match pun separuh stadium… Meriah betul nga merah putih…. Seronoknyer…”… Hehehe, aku tersenyum jer….. Terfikir sumthing… hehe…

Hmm, aku pun memulakan penceritaan, “Long, Ngah, Noura….Meh sini… Abah ade cerita ni…”... Berkejaran la depa datang dan duk depan aku….. Along asyik mengerling kat skrin TV… Nak layan bola lagi tu…. “Cerita pe bah” tanya Noura, anak bongsu aku…. Hehe… “Dulu The Red Warriors pernah menang Piala Malaysia tau… First time menang, lepas 89 tahun menunggu kot… Tahun 2010… Time abah still belajar medic kat UIA dulu” aku start bercerita…. “Waaa, hebat2…. Mesti best kan time tu” Along kagum…. “Aah, best la Long….Abah korang ni pun ade gak time tu kat Bukit Jalil.. Memang meriah sangat2..” cerita aku…. “Waaaaa, biar betul bah…” depa kagum… “Aaaaa, jangan tak tau… Abah korang ni fanatic The Red Warriors dulu, kini dan selamanya…..Hehe…”.. “ Time abah belajar dulu, abah geng dengan budak – budak yang satu kepala…. Semua kepala Merah Putih…. Memang kalu ade match Kelate, pastu kitorang free lak…. Shah Alam, Kuala Terengganu, Kelana Jaya pun sanggup kitorang gi stadium…. Kalu kitorang balik kampung, de lak match kat Stadium Sultan Muhammad Ke-4 tu…  Pukul 7.30 ptg, pas solat Maghrib….kitorang dah terpacak kat area scoreboard tau…. Hehehe…” tegas aku… “Waaa, semangat betul abah ni…” Angah kagum dan tanya lagi “Abah citer la pasal final ari tu..”….. 

“Ok2…Nak cerita la ni….Piala Malaysia season tu, awal2 Kelate main teruk gak… Kalah nga Negeri Sembilan… Depan mata abah, depa main teruk sangat…. Tak syok tengok… Tapi sayang punye pasal, main teruk ke main cantik ke, abah tetap dengan Kelate… Alaaa, macam abah sayang korang laa… Annoying, nakal cam mane pun, korang tetap anak – anak abah kan…” tegas aku... Anak – anak aku terdiam dan terkebil – kebil… Touching la tuh… Hehe…  “So, jangan la nakal – nakal… Kesian kat mama nga abah…”..

"Dah2, abah nak sambung ni…. Lepas depa main teruk sangat, coach time tu Sathia, susun strategi, formasi dengan kesungguhan player yang memang mantap time tu… Abis semua team yang hebat – hebat cam Selangor, Kedah kena bantai.. Sume kena ayam dengan Kelate…. So, Kelate masuk la final Piala Malaysia tahun 2010 buat kali kedua berturut – turut…. Hebat kan?? Kelate jumpe Negeri Sembilan sekali lagi… Final ulangan…. Tahun 2009, Kelate kalah 1-3…. Tapi final 2010 tu, Kelate melangkah ke Bukit Jalil dengan skuad yang paling mantap setakat itu…. Semua orang gerun… Semua orang percaya Kelate boleh jadi juara…”.. “Pastu, abah pun cam biasa la… Kelate dah masuk final lagi…. Seminggu tu bersemangat semacam jer… Abah nga kawan – kawan duk kalut cari tiket bola…. Semua kaunter sold out tiket…. Ulat – ulat tiket berlambak… Tunggu nak ketuk harga…. Cari punya cari… Dapat la 5 keping tiket untuk 5 orang… Tu pun sehari sebelum final.. Punye la kalut….. Ape lagi… Tengah hari tu, abah gerak ke Bukit Jalil dari Kuantan dengan kereta… Jauhhhhhh….”

“Abah sampai kat Bukit Jalil tu…. Penuh dengan ribuan manusia yang pakai baju merah putih… Jarang – jarang sekali jumpe warna kuning… Penyokong Negeri Sembilan la tu… Bila pintu stadium dah bukak, abah terus masuk, cari seat yang paling strategik…. Start pukul 6 petang lagi….. Ombak Merah Putih bergelora kat Bukit Jalil… Sorakan Gomo Kelate Gomo bergegar seluruh stadium… Bila azan Maghrib, stop kejap… Ade yang pi solat…. Nasib baik abah buleh jama’ qasar…. Lepas tu, terus lagi bersorak, menjerit, berjoget – joget…. Seronok betul abah time tu…” aku terus bercerita…. Bini aku datang bawak jus carrot untuk semua, “Ni air dah siap.. Meh minum jap… Amboii, seronok ye dengar abah korang bercerita...” celah bini aku sambil senyum… Kami minum – minum jap… “Abah, mama tak ikut sekali ke??” tiba – tiba suara kecil si Noura bertanyakan soalan… Aku pun jawab, “ Hehehe… abah korang ni baru je kenal mama time tu…. Nanti mengamuk la atuk korang,  abah bawak keluar anak dara dia pi tempat cam tu… Hehe.. Lagipun, kalu mama korang nak ikut pun, abah tak kasi ikut…. Penyokong Kelate ni nakal sket… Tak bleh tengok perempuan comey cam mama korang ni, mula la nakal nak membaling botol… Hehehe.. Bengong sunggoh…”.. Tersenyum bini aku kat tepi ni, sambil mencubit aku…. Adussss….

“Ok, sambung2…ni bila dah start game…  Kelate main layu sket first half…. Negeri Sembilan lak main macam nak jadi juara lagi… Sampai minit ke 13, depa dapat penalty.. Pastu, depa score gol penalty tuh…. Terdiam semua penyokong Kelate…. Penyokong Negeri Sembilan hepi semacam je lepas tu… Leading la katakan…. Tapi pastu, penyokong Kelate teruskan bersorak walaupun dah kena lead….”.. “Then, bila 2nd half start, Kelate menyerang bertubi – tubi… Tak terlawan defenders Negeri Sembilan…. Pastu, Kelate dapat score… Jadi 1-1.. Hai-O yang score….. Gol buatkan penyokong Kelate… Bersorak bagai nak gila… Terkedu lak penyokong Negeri Sembilan… Then, selang 8 minit, Piya score gol kemenangan Kelate… Lagi la menggila penyokong Kelate bersorak…. Sampai terbukak baju – baju… Termasuk la abah korang ni…. Hahaha…” Bini aku senyum sambil geleng kepala… “ Sampai wisel penamat, Kelate lead 2-1… So, bergegar la lagi seluruh stadium…. Berpesta semacam… Bunga api, mercun berkumandang… Kitorang menyanyi, bersorak, menari, amik gambar kenangan…. Lame gak la abah dan penyokong – penyokong lain duk celebrate dalam stadium…. Dekat – dekal pukul 12 malam baru abah keluar… Sambung kat luar lak….”.. “ Kat tempat parking lagi meriah… Berjoget  - joget, menari, menyanyi… Main mercun, bunga api… Perghhh, macam ari raya lak…. Hehehe… Sampai penat abah dibuatnya….. Tapi lepas tu, abah pun dah start kereta nak balik ke Kuantan balik…. Jauh lagi perjalanan…. Tertidur kepenatan abah dalam kereta…. Mimpi yang jadi kenyataan…. Hehehehe… Begitu la alkisahnya abah korang ni….” aku selesai bercerita…. “Waaaa, seronoknya bah, kalu Along ade gak time tu kan best….” kata Along…  Aku tersenyum seraya berkata, “Tunggu Kelate masuk final lagi, abah bawak korang semua…. Dah2… Dah lewat… pi masuk tidur…. Gosok gigi, basuh kaki dulu…. Esok nak pi sekolah lagi…. Pi tutup tv tu.. Tengok, Kelate dah menang nga  Selangor tu….. Kena ayam je Selangor tu kat Shah Alam… Men2 je bantai 4-1…”… Anak – anak aku pun masuk tidur…. Abah nga mama diorang ni pun nak tidur gak…. Esoknya, masing – masing ade appointment dengan patients masing – masing…. Berpimpin la tangan sepasang suami isteri yang bahagia tu ke bedroom mereka… Next part, tak bleh cerita…………………………. :p

Itu la cerita, skrip, kondisi, situasi yang mungkin akan berlaku dalam hidup aku 10, 15 tahun lagi….

Aku bangga jadi anak Kelate, aku bangga jadi penyokong Kelate, aku bangga jadi part of the winning team, aku bangga segala – galanya tentang Kelate, aku bangga untuk cerita kat anak - anak aku……. Aku akan ingat kisah kejayaan ini sampai bila - bila.......

GOMO KELATE GOMO!!!!!!!!!!!!!!!!!




Wassalam…. dR.GreeN~ 

No comments:

Post a Comment