Monday, November 29, 2010

Kita manusia, kita bukan babun...........

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat teman-teman sekalian…. Harap la sihat dan ‘indie’ sentiasa macam aku ni…. Hehehe… Happy- go- lucky memanjang… No sad, no more worry…. Best kan jadi aku???... Haha… Ape rahsianya?? Lain kali aku cerita…. Kali ni aku nak cerita mende lain…. More or less, just like I’m sharing my thought to you all… Aku mungkin bukan yang terbaik untuk menghurai tentang isu ni…. Aku sedar, aku ni bukannya baik sangat pun…. Korang mungkin tak mau kenal aku kalu dah tau sape aku ni…. Sorry k… I’m just being who I am…. : )

Alrite, berbalik kepada mende yang aku nak cerita…. Semalam (29 Disember 2010), lepas solat Maghrib, aku pi la bukak TV…. Sambil-sambil tunggu nak pi solat Isya’ kat masjid nga abah… Aku bukak channel TV1… tyme tu on-air National Geography… citer tentang “Babun”… seronok aku tengok babun – babun tu beramah mesra sesama depa….Hahaha… ni lagi seronok kalu aku layan nga Tok Ayah aku… Dia memang suka bebenar la binatang – binatang ni…. Hehehe….

Then, sampai satu part… Scene bila sekor ibu babun ni buat tak peduli jer kat anak dia… Anak babun tu punya la meraung, menjerit macam anak manusia….. Hehe.. Ibu babun tu buat derk, donno jer bila anak dia nak berpaut kat bawah perut ibu dia tu… Meanwhile, commentator pun cakap… “Kadang kala, ibu – ibu babun tidak akan mempedulikan anak – anaknya yang nakal…. Ia adalah sebagai pengajaran kepada anak – anak babun itu..” Hehehe…. Aku pun rasa geli hati gak… Macam manusia yer…. Hehehe… Then, kuar satu scene lagi… Yang mana, si ibu babun tadi sedang membelai rambut anak babun yang nakal tu tadi… Commentator pun cakap.. “ Umumnya, ibu – ibu babun adalah penyabar dan sangat melindungi anak – anaknya…”… Tiba – tiba, hati aku terdetik bila commentator cakap camtu sambil tengok scene tu…. Hehe… Bermonolog dalaman lagi la tu…. :p

Aku terfikir tentang mende yang agak common sekarang… Dulu, masa aku kecik2, awal tahun 90-an, lewat 90-an, mana ada aku dengar tentang kes – kes camni….. Kes ape tu???... KES BUANG BAYI la bai…. Bukan buang bayi kucing ke rimau ke siput….. Buang bayi manusia la!!!…. Hmmm, manusia???? Ape tu???... Species binatang ke???... Memang sangat common la sekarang…. Hari – hari ada kes buang bayi manusia…. Sampaikan pagi Raye Qurban ari tu, orang tengah duk solat sunat Aidil Adha, dengar khutbah, duk sibuk korbankan lembu… Keluar lak berita tentang penemuan dua bayi yang dibuang kat tepi kaki lima…. Sorang masih hidup, sorang lagi dah jadi mayat…. Bai mayat ke??? Mayat manusia la…. Manusia yang saiz kakinya sebesar dua jari tangan aku… Manusia yang kepalanya sebesar penumbuk aku… Manusia yang dilahirkan ke dunia atas kesilapan mak ayah diorang… Manusia yang dibuang kat tepi longkang, dalam sungai, dalam tong sampah, tepi jalan atas dasar penyesalan mak ayah ‘binatang’ diorang….. Bukan bangkai kambing ke biawak ke cicak tokek@pokke...... Mereka manusia!!!.. MANUSIA!!!!!!!!.........

Aku tak tahu la berape banyak kes buang bayi, kes anak luar nikah yang aku akan jumpa kat Maternal Ward kat hospital nanti..... Akhir zaman!!!!!!!!!!!!!!......

Apsal doe korang2 yang cam ‘binatang’ ni buang anak – anak korang yang tak bersalah????.... Apsal?????..... Kalau la korang tak nak anak tu…. Jangan la dibuangnya…. Bagi la kat orang yang memerlukan anak…. Korang ingat sampah, sisa makanan ke anak – anak tu…. Tak nak, terus buang…. Berapa ramai pasangan yang dah kawen bertahun – tahun tak dapat anak sorang pun…. Korang tak ingat ke kisah Nabi Ibrahim a.s…. Baginda dah umur lanjut baru dapat anak, Nabi Ismail a.s…. Baginda punya la bersyukur kat Allah sebab kurniakan zuriat kat diorang… Walaupun umur dah lanjut…. Korang tak ingat ke??? Ke korang tak baca al-Qur’an, tak baca kisah – kisah Rasul…… Korang ni solat ke??? Atau korang ni memang tak tahu ape itu masjid, ape itu sejadah…. Korang tahu ke yang korang tu Islam?????? Atau korang tak tahu Islam tu ape???..... Korang tahu ke ape itu Allah S.W.T?????? Korang tahu ke x???? Allah tu la yang menciptakan korang dan anak yang korang buang tu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!........

Allah tu la yang ciptakan manusia sebaik – baik penciptaan…. Korang tahu ke pasal mende ni??... Allah dah tegaskan dalam surah at-Tin, ayat ke-4…. Korang tau ke x??.... Ohhh, lupe… Korang tak kenal pun ape itu al – Qur’an….. Sebaik – baik penciptaan bai….. Allah buat manusia tu ade aqal….. Aqal tu ape ye????... Aqal tu la yang membezakan korang dengan babun – babun tu tadi…. Membezakan korang dengan pokok bunga tahi ayam, biawak komodo kat Pulau Komodo, Indonesia atau khinzir dari ladang khinzir Ah Tat…. Kalu babun – babun pun boleh sabar, sayang dan sangat2 melindungi anaknya…. Kita??…. Kita ni manusia!!!!! Allah dah kasi aqal supaya berfikir dan bersyukur…. Bersyukur la…. Allah dah beri nikmat hidup…. Nikmat subur untuk berzuriat…. Korang ni lagi teruk dari babun ke????????????

Kalu korang nak sangat buat seks…. Dah kemaruk sangat… Dah sangap tahap dewa…. Dah gila cinta sangat….. Why not… You all cakap baik – baik nga family…. Bawak berbincang banyak – banyak… “Mak, ayah.. Saya nak kawen… Saya rasa saya ni dah wajib kawen dah ni….Saya tak mahu jadi menda tak baek nanti….”… Cakap baik – baik, explain elok – elok…. Sure, parents korang akan faham…. Sebab depa dulu pun macam tu jugak… ( sounds like Dr. Shamsul Deraman tak??....hehehe)….. Hmmmm, yang dah dilamun cinta tu, you should have target to get married as soon as possible…. Jangan la target nak buat seks nga awek, nga balak as soon as possible lak…. Nak target tu pon bleh gak, tapi get married first la brother!!!.... Haiishh, noty betul….. Jangan la nak berzina pulak…. Ingat larangan Allah dalam al – Qur’an, surah al-Isra’ , ayat 32….
“ Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).”

…. Kang aku dah cakap sebelum ni “ Cinta itu suci,.. Kurniaan Illahi,.. Jangan cinta itu berbasis nafsu yang mati,.. Kelak binasa diri…”…Bincang elok – elok dua – dua family, kumpul duit dulu…. Then, kahwin laaa…. Jangan tunggu lama – lama… Pastu, nak buat anak dua team futsal pun, buat la…. Suka ati korang… Just sayangi la bini, suami dan anak – anak korang…. Berbahagia la sampai ke anak cucu cicit…. Just jangan seksa, dera anak korang….. Aku cukup benci, cukup pantang!!!.... Anak – anak dilahirkan untuk dididik dan disayangi……. Babun pun bleh sayang anak – anak dia, inikan pula manusia yang beraqal!!!.... Fikir – fikirkan la….. (ditujukan untuk semua termasuk la diri aku sendiri…)…. : )

Wassalam…. dR.gReeN~






{Article ini dinukilkan oleh pengarang atas dasar menyahut seruan dari Dr. Shamsul Draman MD. (USM) dari Deparment of Family Medicine of Kulliyyah of Medicine of International Islamic University Malaysia (IIUM) Kuantan Campus…. Yang menyeru agar bakal – bakal doctors IIUM supaya menerapkan nilai – nilai dan roh Islam dalam setiap perkara, menyebarkannya kepada komuniti luar demi mewujudkan persekitaran yang kondusif, selamat dan diberkati Allah untuk sesebuah keluarga atau komuniti yang bahagia…..Article sekadar pandangan peribadi daripada pengarang yang juga merupakan Medical Student of Kulliyyah of Medicine, IIUM…. Sekadar renungan bersama….}

3 comments:

  1. bagus2....mane ada binatg hok buang anak...manusia hok berakal jah yg buang...

    semoga kita sama2 menerapkn nilai2 Islam dlm kehidupan kita seharian..

    ReplyDelete
  2. hehe....sekadar peringatan kpd diri sndiri n ia bagus, kalu bleh mngingatkan sahabat2 juge...

    sy bukan terbaik utk bercakap detail mngenainya...

    skadar brkongsi ilmu cetek yg ada...

    (setting utk comment, dh diubah.... u r freely to leave any comments.... and it would be nice, if the comments are appropriate with our Islamic ethics)

    ReplyDelete