Thursday, November 4, 2010

Dari pandangan seorang abang...........

Assalamualaikum…. Pe habaq semua?? Sehat ka??.... Ari ni aku amat – amat boring….. Tak tahu nak buat ape….. Layan muvies je memanjang…. Tapi, lepas Asar tadi, ade sesuatu yang menarik aku buat…  Seronok gak sebab ngah boring giler…. Roomates yang lain ramai balik kampung halaman sebab cuti Deepavali plus off day tak de lectures… Tinggal aku nga 2,3 orang lagi je… Memang betul – betul sunyi kat bilik 2,3 hari ni….. Aku kesunyian…..

Tapi, ngah aku baru nak terlelap, Dr. Macha datang ketuk bilik aku…. Terbangun aku dari lamunan.. Dr. Macha ajak aku pi Rumah Casa Harapan…. Pi tolong bagi tuition, main – main nga budak – budak kat sana… Aku mulanya refused… Tapi, pikir – pikir balik best je ni… Aku pun follow la…. Dr. Rafek, Dr. Zai n Dr. Ocheed pun ade gak…. Mulanya, aku ingatkan kami berlima  jer… Then, Dr. Macha kate ade 6 orang sisters yang follow gak… Dr. Sheena, Dr. Ain, Dr. Ili, Dr. Sarina, Dr. Isha n Dr. Aina Sharleena…. Pas Asar, kitorang gerak la ke Casa Harapan tu, yang terletak kat on the way nak gi Teluk Cempedak.. Sebelum rumah MB Pahang…. Ade sebuah bungalow yang menempatkan 2,3 orang wanita bekas penagih dadah… Depa duk sana nga anak – anak, ade 6,7 orang tadi…. Dari umur 4,5 tahun sampai 13,14 tahun…. Mak diorang tu ade yang mengidap HIV… anak – anak depa pun ade yang berHIV…. Aduii, tu yang aku kesian tuh….

Sampai sana, aku mulanya tak tahu nak wat pe…. Aku tak kenal lagi diorang… Kawan – kawan aku yang lain ada yang dah berkali – kali gi…. Ade yang amat dedicated dalam bagi tuition ni… Tiap – tiap minggu pergi…. Aku memang respect Dr. Afiq Kodiron , Dr. Aina Sharleena n yang lain…. Tak berbayar, tak de upah… Diorang sanggup korbankan sedikit waktu belajar… Aku??? Ishh… Tak tau la…. Mula – mula, budak – budak tu boo layan jer aku…. Tak biasa kot… Tapi, nasib baik la aku ni suka budak – budak… Aku try la approach Fatah, Hairy, Nurul n Bani…. Yang paling sombong nga aku, si Ika….. Tapi, dia yang paling kecik, paling comel… Lagi la aku suka nak approach…. Eiii, aku suka tengok dia senyum, gelak… Nampak gigi yang jarang tuh… Hehehe…

Kawan – kawan aku yang lain suma duk ajar budak – budak tu Maths, English, BM…. Dr. Aina duk ajar Bella, 14 n Arisha, 13 subjek Science…. Aku pulak duk observe je dulu….. 10, 15 minit aku duk diam…. Observe kawan – kawan aku duk layan budak – budak tu… Ape yang aku tengok… Diorang seronok bila kami  datang… Walaupun seminggu sekali… Depa menanti – nantikan kedatangan kitorang…. Hmmm, depa memerlukan perhatian….. Then, aku approach Nurul… Boo layan…. Nampak mengantuk jer…  Malas nak kacau, aku gi ajar Bani Maths…. Degil tul budak ni…. Hahaha… Lagi la aku seronok ajar… At least aku bagi input kat Bani… nak kira pakai jari tangan…. Pastu, kawan – kawan aku panggil aku… Depa cakap si Hairy tu kutuk – kutuk The Red Warriors…. Ishhh, hangin aku…. Hahahaha… Tak de la… Aku pun nampak ade can ni nak approach si Hairy ni lak…. Aku tinggalkan Bani kat Dr. Sarina lak… Gi borak – borak nga si Hairy ni lak pasal bola, pasal The Red Warriors… Aku pun tunjuk la gambar – gambar time final Piala Malaysia ari tu dalam henset … Seronok dia….. Hehe.. Pastu dia cakap, “Abang player Kelantan kan.. kan?? Selalu score kan??”… Aduii la… Ni mesti nganying kat aku ni…. Semua pakat duk peril aku ni kembar, sebijik cam Mat Yo a.k.a Norshahrul Idlan Talaha tu sekarang… Sampai budak – budak ni pun sekali… Aduii.. Tapi, tak pe…. Seronok borak – borak nga si Hairy ni…Then, kitorang main bola kertas…. Buat players, goals n bola pakai kertas…. Riuh duk main menda tu…. Dr. Zai kena bantai kaw – kaw kat si Fatah tu…. Macam pro je main bende tuh…. Wakil sekolah ke??? Hahahahahaha…..

Then, kitorang keluar rumah tu… Main teng teng a.k.a dekcok ambak kejap…. Seriously, aku dah lupe cam ne nak main…. Last main, waktu Darjah 1,2 agaknya… Dr. Rafek n si Fatah tu gempak… Laju jer… Pastu aku penat.. Aku masuk dalam… Biarkan depa yang main… Aku masuk.. Duk rilek – rilek… Aku capai pensel n kertas kat depan aku tu… Sambil – sambil tengok depa duk main.. Aku melukis…. Tak sampai separuh pun siap… Si Bani datang, “Bang, lawa la bang melukis…”.. Then, Dr. Macha datang.. Pun cakap mende yang sama…. Pastu aku terus jadi malas nak siapkan lukisan tu…. Sebab Ika datang, dia baru pas mandi.. Eiii, comelnyerrr…. Then, aku, Dr. Macha n Dr. Zai duk usik – usik dia…. Ika yang sombong tadi, terus jadi peramah nga kitorang…. Aku suka sangat tengok si Ika tu senyum, gelak…. Eiii, geramnyer…

Pastu, jam kat tangan dah nak pukul 7.00 malam…. Kitorang pun nak gerak balik UIA lak…. Aduiii… Baru nak start seronok duk kat Casa Harapan ni…. Aku nak keluar dari rumah tu, Dr. Macha ambik aku nyer lukisan yang tak siap tu… Tampal kat board….. Hahaha… Ok.. Nanti aku datang lagi, aku siapkan…. Then, kitorang pun siap – siap nak balik…. Aku salam – salam nga budak – budak tu…. Duk bergurau – gurau nga budak – budak tu sebelum melangkah keluar pagar…. Bagus tul budak – budak tu… Siap cium tangan lagi bila salam… Then, ngah aku nak keluar pagar tu…. Tiba – tiba si Ika dan si Hairy tu datang… Peluk aku, pegang tangan aku…. Depa cakap, “Bang, tak yah balik la….”… Aduiii la… Lagi la aku sayu… Tambah – tambah si Ika tu…. Suara kecil si Ika tu lagi la menyentuh hati aku…. “Bang, datang lagi ye…”… Ohhh, syahdu – syahdu…..Pastu, aku suruh budak – budak tu masuk rumah… “Okay2… Nanti abang datang lagi ye…. Dah – dah… Pi masuk, mandi – mandi dulu ye… Dah nak Maghrib ni….”… Aku pun berlalu pulang dengan hati yang sayu……. Sambil melambai – lambai tangan kat depa…..

Tu kisah rumah Casa Harapan aku hari ni…. Kisah yang amat bermakna bagi aku…. Walaupun bagi orang lain mungkin tak de makna pun…. Seronok bila bergaul nga budak – budak… Aku ni dah la suka budak – budak.. Nak2 yang laki… Aku kan tak de adik laki…. Sorang je hero kat dalam family aku… Yang lain sume heroin…. Hmmm, puas gak hati aku bila buat kerja – kerja cam ni…. Sekali – sekala buat kerja – kerja amal… Cari sedikit kebajikan, dapat gak sebakul dua pahala…. Aku ni dah la jahil, nakal dan tak senonoh… Banyak buat dosa, buat jahat…. Best bila dapat wat amal kebajikan….. Dan lagi satu, jangan la kita memilih bila nak wat amal kebajikan…. Cam tadi, jangan dengar tentang pesakit HIV.. terus nak lencong… Depa semua tu manusia gak…. Perlukan kehidupan, perlukan pertolongan, perlukan kasih sayang dan perhatian… Kadang kala aku terfikir…. Aku ni terlalu sibuk dengan hal sendiri sampai lupa tentang community sekeliling… Aku ni dah la  nak jadi doctor… Haisshhh…

Aku sibuk dengan aku punya study… Buku, notes… Aku sibuk dengan aku punya jawatan… Meeting, meeting, programmes…. Aku sibuk dengan The Red Warriors…. Stadium, stadium, stadium… Aku sibuk dengan cinta hati, perasaan sendiri… Mesej, mesej, mesej…. Aku lupa orang sekeliling pun berhak ke atas aku…. Aku lupa…. Tak bleh ke aku luangkan masa sedikit untuk depa??? Depa perlukan perhatian daripada orang – orang yang macam aku ni… Orang yang terlalu sibuk dengan kepentingan diri sendiri…. Hmmmmm, aku harus berubah……………..

Miss Ika sangat – sangat…. Nanti abang datang lagi ye budak kecik yang comel.. : )

Wassalam…. Dr.green~

p/s: Sorry... aku hanya provide satu gambar tu je... ade banyak sebenarnya.... tapi atas dasar menjaga privacy clients Rumah Casa Harapan... aku hanya bleh tunjuk yang tu je ye.. etika harus dipatuhi~

5 comments:

  1. haha.. see seronok kan ngajar budak2 tuh..dulu aku ajaq fatah.. leh tahan gak la.. neway gud job sbb leh bg smanagat kat hairy tuh.. die selalu down kowtt.. gud job dr green.. neway bani mmg comel.. nakal tapi kna pandai amik mood die nak blajaq.. hahaha

    ReplyDelete
  2. haah...seronok doe men2, ajaq2 budak2 tu...
    sume luvly... lagi2 si ika tu...paling luvly...
    walaupon si ika tu yg paling sombong... lagi la aku suke.... pastu, si ika tu paling xkasi aku balik.... aduiiyya... terharu aku...

    ReplyDelete
  3. "Aku sibuk dengan cinta hati, perasaan sendiri… Mesej, mesej, mesej…."

    hahaha..berigak la ayat hok atas nie....hehe..

    tapi..betul la gapo hok mu oyak..kadg2 kita nie tak amik tahu tentang hal sekeliling....

    bagus2..teruskan usaha...

    ReplyDelete
  4. hahaha....berigak gapo pulok....
    sekadar self-reflection.....buleh jdi, perkara ni akan brlaku next tyme....just beringat2...

    hehe...skadar nukilan sang fakir yg bukan la hebat pon....lebih kepada mngingakan diri sndiri...

    satu credit kalu ia pun bleh ingatkan sahabat2 skalian.... :)

    ReplyDelete
  5. wah tharu bce.;).dtg la lg k.;)

    ReplyDelete